13 juni 2010

HUR KAN JAG VARA SOLIDARISK MED MYMENSINGHBORNA?

Jag och min man tillbringade ett par timmar under kvällen i Allianskyrkan i Ölmstad. Tillsammans med många andra lyssnade vi fascinerat på Taizébrodern Johannes Sandgrens berättelse om sitt arbete i Bangladesh. Jag och hela min familj ska ju åka ner till Bangladesh i december och vi planerar då att besöka Johannes och någon av Taizébrödernas skolor i Mymensingh.

Johannes berättade att Bangladesh helt nyligen stiftat en särskild lag om att det är förbjudet att misshandla kvinnor och barn och att lagföring för dessa brott ska ske extra snabbt. Pratade därför med Johannes om hur jag skulle kunna bidra med min kunskap om dessa brott. Han, som menade att det kommer dröja länge innan lagen slår igenom, var närmast inne på att jag skulle kunna berätta om hur vi i Sverige arbetar med relationsvåldet för den fredsgrupp som bröderna driver. Vi pratade också om att försöka översätta Glädjetjuven till Bangla.

Jag och min man ska nu bli medlemmar i Föreningen för byskolorna i Mymensingh för att stödja brödernas behjärtansvärda insatser. Både skolfrågor och internationell solidaritet har ju alltid varit Folkpartiets hjärtefrågor. Nu har jag möjlighet att stödja båda delarna! Tack Magdalena Sandgren för att du bjöd in mig till den här kvällen - den kommer att göra stor skillnad i mitt liv!