6 juni 2010

KAMTJATKAFETBLAD, MÄSTARE OCH KULNING

Det är väl märkligt att jag ofta sitter här bortåt 23.30-tiden. Oavsett vad jag gör på dagarna så hinner jag nästan aldrig lägga mig före midnatt... I förmiddags rensade jag ogräs på den nygjorda stensluttningen. Behöver onekligen så en hel del nya fetblad, de har tagit stryk i samband med att de nya stenarna sattes i höstas. Kamtjaktafetbladen är väldigt vackra när de blommar i gult!

På eftermiddagen var det utdelning av diplom och gåvor till våra idrottsliga mästare i kommunen. En ny ceremoni som tillkommit efter ett förslag från en kommuninvånare. Otroligt att vi det senaste året haft så många som ca 27 personer/lag som vunnit SM, NM, EM eller VM. Sedan vidtog det traditionsenliga nationaldagsfirandet med bl a högtidstal och utdelning av både kulturstipendier och flaggor/fanor.

På kvällen var det sedan mottagning för förra årets nya svenska medborgare på Guvernören. Kommunen bjöd på mat och underhållning. I år var det Nina Åkerblom Nielsen som sjöng och spelade, vilken fantastisk röst den kvinnan har! Hennes inledande "kulning" väckte stor uppmärksamhet. Förstår verkligen att hon fick kulturstipendium 2008.