2 augusti 2010

FÖRSTA DAGEN I KUOPIO
















Vid 8.30-tiden i morse gav vi oss iväg. Jag, Johnny Lilja, Mats Green m fl från kommunen och Föreningen Norden. Vi åkte bil till Stockholm, sedan flyg till Helsingfors och vidare till Kuopio. Framme vid hotellet 18.30 (finsk tid). Lång restid för en relativt kort geografisk sträcka. Tack vare ett trevligt sällskap var det faktiskt inte alls långtråkigt.

Väl framme i Kuopio tvingades jag konstatera att min väska blivit rejält skadad. Så illa att ett älskat glassmycke inne i väskan gått sönder. Märkligare är att någon bemödat sig om att ta min namnlapp genom att knäppa upp en rem, dra ur remmen, pilla ut namnlappen (det var verkligen inte lätt att få in den i går kväll) och sedan dra in remmen igen och spänna den. Kunde de inte tagit hela namnlappshållaren??

Den dystra starten uppvägdes snabbt av gemensam rökbastu. Förutseende nog hade jag tagit med mig en bikini. Därefter blev det bad i sjön Kallavesi som tydligen var varmare än på mycket länge. Sedan blev det gemensam mat, dragspelsmusik, sång och dans. Oerhört trevligt och en mycket bra "isbrytare". Imorgon ska vi diskutera folkhälsa och det fortsatta gemensamma samarbetet.