25 augusti 2010

FRUSTRATION OCH INVIGNING
















Efter två dagars förhandling ogillades mitt åtal för barnmisshandel. SÅÅÅ frustrerande :( I de lägena får man verkligen söka styrka i sina innersta skrymslen och hoppas att åtalet i vart fall förebygger ytterligare våld mot barnen. Jag samlar mig och kämpar vidare med mina andra 90 barnutredningar!

Rent generellt tycker jag att rättsväsendet kommit till djupare insikt om mekanismerna vid kvinnomisshandel än när det gäller barnmisshandel, trots likheterna. Jag menar att det ställs orimligt stora krav på barns uppgifter, framförallt när det gäller smärta. I flera fall som jag varit med om har rätten inte ansett att en örfil självklart orsakat smärta och därför ogillat åtalet om barnet bara uttryckt att "det kändes". Hur i hela friden utdelar man en smärtfri örfil???

Kändes lite bättre efter att jag fått inviga MAX nya restaurang på Ekhagen. Mest imponerad är jag av att hamburgarna ska grillas med solceller, att ventilationssystemet styrs av antalet gäster och att de kompenserar för all sin koldioxidpåverkan genom trädplantering i Afrika. Jag uppskattar företagare som tar extra samhällsansvar, som kan fungera som föredöme och inspiration för andra och som drar positiv uppmärksamhet till Jönköping!