16 september 2010

ÄVEN SD:S VÄLJARE MÅSTE RESPEKTERAS

Idag blev jag intervjuad av TV4 om min syn på blocköverskridande samarbete för att stoppa SD. Intervjun ska sändas imorgon bitti men jag vill redan nu utveckla mitt resonemang:

Jag anser inte att politiker ska krumbukta sig för att frysa ut andra förtroendevalda, oavsett partitillhörighet. Det är respektlöst mot kommunens invånare och odemokratiskt. Om man kan göra så mot SD idag kan man göra det mot FP imorgon. Visst kan det bli komplicerat om SD får inflytande i kommunfullmäktige eller riksdagen men demokrati ÄR komplicerat. Det är naturligtvis enklare i diktaturer...

För mig som politiker är det viktigt att respektera de som sympatiserar med SD. Då kanske de framöver väljer att rösta på något annat parti. Många av de som överväger att rösta på SD ger uttryck för ett misstroende mot övriga politiker. De väljarna lär inte få större förtroende för oss andra om vi agerar odemokratiskt och fördömande. Istället handlar det om att ta tag i de problem som SD sätter fokus på och samtala med, inte frysa ut, deras sympatisörer.

Jag anser att det är naivt att tro att det inte finns invandrarkritiska medlemmar i andra partier än SD. Jag anser också att SD:s betydelse överdrivs. I kommunfullmäktige kommer de få vara med och ta beslut om sopavgifter, detaljplaner, ombyggnationer mm på samma sätt som alla andra och utan utrymme för invandrarperspektiv. De kommer aldrig kunna få igenom invandrarfientliga förslag utan att få med sig majoriteten av kommunfullmäktige. I enskilda frågor anser jag visst att man kan samtala med förtroendevalda från Sverigedemokraterna, precis som med alla andra.

I den mån SD däremot för fram invandrarfientliga förslag eller synpunkter i kommunfullmäktige kommer jag och förhoppningsvis många andra att bemöta dem kraftfullt. Det är min övertygelse att det är bättre att öppet diskutera problem än att sopa dem under mattan. Men framförallt handlar det om att ta tag i de problem som SD anser att vi misskött, så att partiet inte längre behövs!

Se inslaget i TV4 (efter 1 min och 18 sek)