20 september 2010

KOMMUNALRÅD ELLER RIKSDAGSLEDAMOT?

Igår var jag fullständigt slut efter min långa och intensiva personvalskampanj. Utöver bevakning av de två vallokaler jag tilldelats sov jag i princip hela dagen. På kvällen blev det ett par timmars valvaka men ganska tidigt gav jag och min familj oss hem för att sova, valresultatet kunde vi ju ändå inte påverka. Därför fick ni faktiskt vara utan blogg för ovanlighetens skull :) Kunde sova riktigt gott när jag visste att det blir fyra år till med Alliansen i regeringsställning!

Vaknade istället hyfsat pigg till ett positivt kommunalt valresultat! FP ser ut att bli tredje största borgerliga parti i Jönköping, om än med ytterst liten marginal. Härligt!! Visserligen blev vi inte så mycket större i det här valet som jag hade hoppats på men vi minskade inte heller som FP tyvärr gjorde på nationell nivå och som både KD och C gjorde kommunalt. Däremot kan vi nu glädjande nog göra anspråk på en kommunalrådspost, helt i enlighet med den målbild jag satte upp för två år sedan! Media har därför legat på intensivt idag - lyssna t ex på Sveriges Radio eller läs på JNytt.

Samtidigt pågår räkningen av personkryssen till riksdagen. I skrivande stund (med bara 48 valdistrikt av 222 räknade) har Tobias Krantz fått 367 kryss medan jag fått 211. Övriga folkpartister har fått mellan 1-57 kryss. Om Tobias åter blir minister kan det innebära att jag också har möjlighet att bli riksdagskandidat. Mitt mål har hela tiden varit att bli kommunalråd men för säkerhets skull ställde jag också upp på riksdagslistan. Skulle kunna bli ett riktigt angenämt valfrihetsproblem :)