23 september 2010

KRYSS OCH ANTIRASISM

Räkningen av de kommunala kryssen har fortsatt att fascinera mig. Under dagen hann man räkna 63 av de 76 distrikten i kommunen. Ställningen är då den att jag fått 679 personröster medan Ann-Mari fått 480. Av folkpartiets främsta kandidater har Niklas Bengtsson fått 131 kryss, Nils-Erik Davelid 94 kryss, Inger Gustafsson 52 kryss och Anna-Karin Carstensen 41 kryss. Räknar med att de sista 13 distrikten blir färdigräknade under förmiddagen imorgon.




















Under kvällen deltog jag och många andra i en demonstration mot rasism som vi blivit inbjudna till via Facebook. Flera engagerade invånare höll sedan tal på Hoppets torg, bland andra jag själv: "Jag har en dröm om Jönköping som en av de mest toleranta kommunerna i Sverige. Men då krävs det att vi Jönköpingsbor visar civilkurage. Då krävs det att vi visar att vi vill ha mångfald. Då krävs det att vi respekterar demokratin. Jag tror på tolerans. Jag tror på er. Och jag tror på ett Jönköping utan rasism!" Nu har jag gått med i det Nätverk Mot Rasism som startats på Facebook - gör det du också!