24 september 2010

TALANDE KRYSS OCH RÄDDA BARN

Under förmiddagen blev sluträkningen av de kommunala rösterna klar. Skillnaden mellan FP och C ökade. FP fick 6,03 % och C fick 5,76 %. 226 röster skiljer oss åt. Vi är nu helt klart tredje största borgerliga parti. Jag fick 872 kryss. Centerns kommunalråd Ann-Mari Nilsson fick 667. Eftersom jag varit så tydlig med att vilja bli kryssad till kommunalråd kan man nog med säkerhet dra slutsatsen att de invånare som kryssat mig vill se mig som kommunalråd. Målet är dock ännu inte uppnått, just nu pågår tuffa politiska förhandlingar mellan partierna...




















Under eftermiddagen höll jag ett välkomsttal på Rädda Barnens riksmöte. Eftersom FN:s barnkonvention är så central för deras arbete talade jag en del om Dag Hammarskjöld. Dag föddes 1905 i Jönköping och är nog mest känd för att han varit generalsekreterare i FN. Kommunfullmäktiges ordförande är av tradition också ordförande i Dag Hammarskjöldstiftelsen i Jönköping. Som kuriosa kan det kanske vara intressant att veta att jag är vän med en släkting till Dag och att en annan vän till mig är son till en av de piloter som omkom tillsammans med Dag i flygplanskraschen 1961.

Rädda Barnen gör ett mycket viktigt arbete. Efter 18 år som åklagare vet jag att väldigt många barn mår dåligt i Jönköping. Det var däremot glädjande att kunna berätta att vi i Jönköpings län är bland de allra bästa i Sverige på att väcka åtal för övergrepp mot barn. En annan koppling till Rädda Barnen är att de bidragit ekonomiskt till mitt skötebarn Glädjetjuven som förhoppningsvis snart når ut till alla F-6 skolor i kommunen och länet. För att ge Rädda Barnen mitt personliga stöd bestämde jag mig igår för att äntligen komma till skott och registrera mig som medlem.