24 oktober 2010

HEMMET, HÄLSAN OCH HAMMARSKJÖLD

Nu är fönsterna nyputsade, fönsterkarmarna avtorkade och nytvättade gardiner upphängda i vardagsrummet. Nya fotografier (förstoringar av semesterbilder) är uppsatta i barnens TV-rum. Handdukar och duschdraperi tvättat. Mopeden avställd och plats ordnad i garaget för bilen. Hann också med att stryka en del tvätt. Känns skönt att äntligen börja komma ifatt med hemmet.

Det enda jag inte fått riktig ordning på är min diabetes. Börjar bli rejält trött på sockerfall bara för att jag försöker hålla värdena i schack (sitter t o m nu och äter russin pga lågt socker). Ska till diabetesmottagningen i mitten av november men det gör egentligen ingen skillnad, den enda som kan göra något åt värdena är jag själv och för stunden har jag god lust att strunta i dem. Kortsiktigt spelar det ingen roll om sockret är lite högt men eftersom jag då sannolikt dör i förtid tycker min man att jag kunde tänka lite på honom...

Under eftermiddagen var det höstmöte med Dag Hammarskjöldstiftelsen. Elever från Kulturskolan sjöng väldigt fint för att högtidlighålla FN-dagen. Dagens möte var mitt sista med DH-stiftelsen. Av tradition är kommunfullmäktiges ordförande också ordförande i denna stiftelse, en tradition som jag faktiskt ifrågasatt. Även om det har varit trevliga år för mig och jag förhoppningsvis bidragit till stiftelsens verksamhet så tror jag inte att det är det optimala för en stiftelse att automatiskt få en ny ordförande som tillsatts på andra kriterier än intresse för stiftelsens ändamål. Kanske blir det en ändring på detta fr o m nästa årsmöte? Nästa år är det ju 50 år sedan Dag Hammarskjöld omkom så det blir ett väldigt viktigt år för stiftelsen.