25 oktober 2010

MITT I ALLTIHOP MÖTTE JAG PETER PERSSON...

Förmiddagen ägnades åt ett möte med barnutredarna. Genomgång av statistik och domar. Mest nöjd är jag med att vi numera väcker så många åtal för sexualbrott mot barn och att bara ett enda sådant åtal blivit ogillat hittills i år. Under mötet diskuterade vi bland annat hur vi ska göra när ett barn ändrar sig och plötsligt påstår att det "ljugit" om föräldrarnas våld. 

Under eftermiddagen ägnade jag mig åt förberedelser inför morgondagens förhandlingar i tingsrätten. Inte något av mina egna mål. Mest intressant verkar åtalet mot två unga män för skadegörelse genom att tända eld på julbocken i högskolerondellen förra året. Förberedde också nästa veckas möte med Nätverket kvinnofrid. Mitt i alltihop mötte jag Peter Persson med fru i korridoren på Åklagarkammaren, gällde säkert förslaget om centralisering av hanteringen av mängdbrott.

Efter arbetet var det dags för mandatperiodens sista gruppmöte med Folkpartiet. Per Hansson bjöd på tårta och avtackades som gruppledare. På torsdag är det avslutning för kommunfullmäktige. Har nu ägnat lite tid hemma åt att förbereda mig inför detta mitt sista sammanträde som kommunfullmäktiges ordförande. Ska faktiskt bli skönt att få koncentrera mig på sakfrågorna istället för på det formella.