30 oktober 2010

TACK RUNE, KARIN, PETER, INGER OCH ALLAN!

Efter kommunfullmäktiges sammanträde i torsdags bjöds det på middag på Stora Hotellet där avtackning hölls för alla de ledamöter och ersättare som avgått under den här mandatperioden. Fem av ledamöterna tillhörde kategori 1 - Rune Frisk, Karin Renblad, Peter Persson, Inger Ekengard och Allan Wendefors. För de fem höll jag följande tacktal:

"Till er fem som varit ledamöter i 4 perioder eller fler vill jag rikta ett alldeles särskilt tack från kommunen. Rune och Karin har tjänstgjort i kommunfullmäktige i 18 år. Peter i 21 år och Inger i 24 år. Allan i otroliga 33 år. Att under så många år vinna kommuninvånarnas och de politiska partiernas förtroende är beundransvärt och tyder på ett tålamod, en lojalitet och ett engagemang långt utöver det vanliga bland politiker.

Vi förstår att ni har lagt oerhört mycket av er tid och kraft på kommunens bästa. För det är vi mycket tacksamma. Ni kan verkligen känna er delaktiga i kommunens positiva utveckling och vi andra kan vara säkra på att utan er hade kommunen inte varit det den är idag.

Jag är glad över att ha fått äran att träffa er alla. Ni har bidragit till demokratin i Jönköping under så lång tid att jag inte tror att vi kommer få uppleva något liknande särskilt många gånger till. Ni kommer för alltid vara en del av Jönköpings kommuns historia.

Jag hoppas att ni känner er stolta över er tid i kommunens tjänst, att ni tar er tid att minnas några viktiga politiska beslut som ni bidragit till personligen och att ni kommer tänka tillbaka på tiden i kommunfullmäktige med glädje."