1 oktober 2010

VIKTIGT ÄR MER VÄRT ÄN ROLIGT

Ännu en fredag att snart lägga till handlingarna. Nu är vi anmälda till vår tredje Vätternrunda. Nästa år tänker vi satsa på att cykla lite snabbare än de första två gångerna. Ett bra sätt att se till att man verkligen tränar mycket under våren och dessutom ett lysande sätt att hålla äktenskapet och hälsan vid liv.

Hela dagen tillbringade jag i Eksjö med diverse förhandlingar. Störst intryck gjorde målet om brott mot väjningsplikten och vållande till kroppsskada. En förare av en bärgningsbil med en vikt på 7,5 ton var ouppmärksam och missade en MC med en vikt på 250 kg. Ett ögonblick av ouppmärksamhet med ett kanske livslångt lidande som resultat. Sådana mål kryper innanför skinnet på mig, trots att jag varit åklagare i 18 år. En av mina väninnor dog för att en busschaufför var ouppmärksam på de bilar som stannat framför honom och valde att svänga över i mötande körbana istället för att svänga ner i diket till höger. Min väninna dog och efterlämnade två barn, varav ett med livshotande skador. I dagens förhandling väcktes många känslor hos de inblandade. Min yngste son frågade under kvällsmaten om jag hade haft en ROLIG dag på jobbet. Nej, sa jag, men en VIKTIG dag. Han hade lite svårt att förstå att viktigt kan vara mer värt än roligt. Kanske något han kan förstå när han i sin tur börjar jobba. För min del är det så uppenbart skälet till varför jag arbetar som åklagare, varför jag brinner för att arbeta med relationsvåld och varför jag nu vill ägna mig mer åt förebyggande politik. Viktigt är mer värt för mig än roligt. Så är det.