19 november 2010

ÄLSKAD AV ALLA?

Den senaste veckan har jag mött flera olika reaktioner på mig som person. I ett par insändare har centersympatisörer uttryckt att varken jag eller Peter Jutterström är värdiga de poster vi blivit nominerade till medan C alltid är förtjänta av ett kommunalråd oavsett valresultat. Intressant brist på självinsikt hos skribenterna! Vänsterpartiet ser fram emot mina kommande misstag, kanske för att de inte står ut med att jag förmodligen uppnår mitt mål på ett sätt som de inte ansåg gick. Å andra sidan lär visst humlor inte heller kunna flyga - men säg inte det till dem :)

Av en domare i tingsrätten fick jag helt oväntat beröm för mina sakframställningar och målsägandeförhör. Dessutom av en domare som inte precis gjort sig känd för att sprida beröm omkring sig. Förmodligen berodde det på att jag strax innan sagt att jag inte tänker arbeta mer som operativ åklagare om jag blir vald till kommunalråd, oavsett hur min politiska karriär utvecklar sig. Har också fått en hel del gulliga ord från poliser. Det värmer verkligen, synd bara att man ska behöva sluta för att få lite uppmuntran...

Å andra sidan blev jag påmind av en person i min närhet om varför jag behöver ny luft under vingarna. Tänk att vissa människor bara måste ta ut sin negativa livssyn på sin omgivning. Även om man inte själv är beredd att offra sin tid för andra behöver man väl inte utgå från att ingen annan är det? Om man inte själv är beredd att utan personlig vinning ställa upp för de som behöver det kan man väl låta bli att hacka på de som är det? Att sedan folk omkring en inte har civilkurage att säga ifrån gör knappast saken bättre.

Kanske är det därför jag älskar IDOL. Jag tröttnar aldrig på dessa människor som utsätter sig för enorma utmaningar, som fokuserar stenhårt men ändå kan ge sig hän och som utvecklas personligen i ett enormt tempo. Alldeles särskilt gillar jag mångfalden i år. Att kunna prestera och ta emot avgörande kritik vecka efter vecka framför stor publik och i TV är en enorm ansträngning. Otroligt imponerande att även mycket unga deltagare klarar av detta. Konstruktiv kritik är helt klart lika viktigt som välförtjänt beröm om man vill utvecklas.