10 november 2010

EN DIABETIKER PÅ KONTROLLBESIKTNING

Igår var jag på Ögonmottagningen på Ryhov. Som diabetiker kan man få små blödningar på ögonbottnarna. För att de ska kunna fotografera in i ögonen måste man ta några förfärligt svidande droppar och efteråt ser man ut som en narkoman, ingen höjdare. Förra året hade jag några mindre blödningar, som läkaren i och för sig ansåg var helt bagatellartade, men eftersom min syn blivit sämre de senaste månaderna var jag nervös. Glädjande nog hade jag faktiskt färre blödningar i år :) Får istället uppsöka optikern och fixa progressiva glas...

Idag var det dags för min årliga diabeteskontroll på Medicinmottagningen, också på Ryhov. Förutom genomsnittligt blodsocker de senaste 6 veckorna (Hba1c) kollar man EKG, njurar, blodtryck, fötternas känslighet, midjemått mm - rena kontrollbesiktningen! Som väntat var blodsockret lite förhöjt den här gången men det beror sannolikt på den tuffa valrörelsen. Efter en viss diabetesdepression den senaste månaden har jag nu samlat kraft för att förbättra mina värden framöver och t o m gått med i Diabetesföreningen. För säkerhets skull ska jag ta ett nytt genomsnittsvärde om tre månader. Man måste ju faktiskt vara rädd om sig!