9 november 2010

EN RÖRANDE DAG

Under eftermiddagen var jag i tingsrätten i ett mål om grov fridskränkning. En mamma stod åtalad för systematisk misshandel av sin dotter för att hon diskat fel, dammsugat fel, glömt slänga en toalettpappersrulle, glömt nycklar, kommit för sent eller liknande. Våldet hade pågått under minst 4 år trots att mamman och dottern två gånger placerats på behandlingshem för att mamman skulle sluta använda våld. Först när socialen i Jönköpings kommun fick kännedom om våldet gjordes en polisanmälan. Straffet blev 8 månaders fängelse. Till och med rättens ordförande var rörd när domen avkunnades.

På kvällen gick jag, Inger Gustafsson och Lena Skaring Thorsén och såg Den Tjocka Olyckan med Freja Musikteater. En föreställning som gick rakt in i mitt hjärta! Två av killarna hade riktigt bra sångröster och några av musiknummerna var så rörande att tårarna rann nerför mina kinder. För mig är detta en viktig del av Jönköpings kultur, med äkta känslor och personlig utveckling både hos de medverkande och hos oss i publiken. Stort tack bland annat till Ingrid Sindahl-Norelius och Karin Seiborg för en värmande upplevelse!!