24 januari 2011

12 TIMMAR I MÖTE

En hel dag med möten...Morgonen började med att majoritetsråden kl 08.15 samlades för en gemensam genomgång innan Ledningsutskottets sammanträde, något som är brukligt. Under förmiddagen träffades sedan hela Ledningsutskottet - dvs alla kommunalråden samt Carina Sjögren från socialdemokraterna (för att få hyfsad balans mellan majoritet och opposition), stadsdirektören och Rickard Blom (som sekreterare). Mest intressant idag var nog genomgången av kommunens säljverksamhet i förhållande till den ändrade konkurrenslagen. Genomgången av kommunens förvaltningar är snart klar och sedan är det bolagens tur. Det är stadsjuristen Ulrika Rosander som ansvarar för genomgången och som vid dagens sammanträde stod för en mycket proffsig analys!

Under lunchen träffade jag Raymond Pettersson, som under förra mandatperioden var ordförande i styrelsen för Jönköpings Läns Museum. Varannan mandatperiod är det landstinget som har ordförandeposten och varannan period är det kommunen. Under de kommande fyra åren är det jag som är ordförande och Raymond som är vice ordförande. Under eftermiddagen ledde jag sedan det första och konstituerande styrelsemötet. Idag presenterade vi oss för varandra och berättade om hur vi såg på våra uppdrag i styrelsen. Stämningen var mycket god och kompetensen hos ledamöterna stor!

Kvällen avslutades sedan med Folkpartiets gruppmöte inför torsdagens kommunfullmäktigesammanträde. Känns onekligen lite tungt med sammanträde mellan 08.15-20.30. Vore det inte för att ni numera är så många trogna bloggläsare hade jag kanske skippat kvällens blogg men vad gör jag inte för er skull :) Sov gott vänner!