26 januari 2011

DUNKEHALLARAVINEN, JÄMSTÄLLDHETSRÅDET OCH CYKLING

Ännu en dag med mängder av intryck. Först sammanträde med Kommunstyrelsen. Ingvar Åkerberg och jag talade oss varma för att ge Dunkehallaravinen miljömålsanslag 2011. Kommunstyrelsen beslutade att återremittera ärendet för ytterligare utredning. Min och Ingvars förhoppning är att kommunen redan i år ska kunna påbörja åtminstone någon åtgärd för att bevara och utveckla ravinen.

Efter lunch var det möte med Välfärdsutskottet, den här gången på Kungsporten i Huskvarna för att vi skulle kunna vara med en liten stund på konferensen "Tillsammans för barns och ungas psykiska hälsa". Blev lite väl stressigt med lunchen...Synd däremot att vi inte kunde vara med på hela konferensen, jag hade t ex gärna lyssnat på FP:s egen Boel Andersson Gäre.

Jag fick dessutom lämna Välfärdsutskottet lite extra tidigt för att hinna till möte hos landshövdingen Minoo Akhtarzand med nya Jämställdhetsrådet. Vi diskuterade hur vi ska gå vidare med den Jämställdhetsstrategi som rådet tog fram förra året. Som vanligt var det ett otroligt kreativt möte! Nästa möte blir i slutet av april men redan innan dess ska landshövdingen, jag och ett par ledamöter till träffas ytterligare en gång för fortsatt diskussion!

Efter jobbet hann jag faktiskt med att cykla 1,5 mil på trainern i garaget och förbereda ett par ärenden till morgonens sammanträde med kommunfullmäktige. Min man var omtänksam och vallade mina skidor så att jag ska kunna åka till Hallby även på fredag morgon. Räknar med att kunna åka skidor tillsammans med min man på söndag, sedan bär det av till Stockholm på kulturkonferens. Är faktiskt helt fascinerande hur mycket nytt jag lärt mig de senaste veckorna!!