18 januari 2011

KULTUR SOM LÖNEFÖRMÅN

Just nu är det mycket fokus på kultur för min del. Redan förra veckan hade jag möte med Eva-Lotta Franzén (chef för allmänkulturen i kommunen) respektive Folkpartiets egen Inger Gustafsson (kulturnämndens ordförande). Dessutom åt jag lunch med kulturchefen Anders Persson, länsmuseichefen Sergei Muchin och stadsarkivarien Åke Carlsson. Igår träffade jag dem igen och fick då en snabbgenomgång både av Arkivhuset och Biblioteket. Idag ägnade jag hela eftermiddagen åt samtal med Sergei om länsmuséet. Imorgon lunch ska jag träffa Kulturskolechefen Lisbeth Hultberg och hennes två biträdande rektorer. På torsdag kväll ska jag och min man gå och se teaterföreställningen Måsen på Storstickan.

Idag insåg jag plötsligt att jag faktiskt kommer arbeta heltid. Ordförandeskapet i Jönköpings läns museum täcker nämligen ganska precis upp de 25 % som jag inte är kommunalråd, både avseende inkomst och arbete. Å andra sidan blir det väl en hel del synergieffekter med det kommunala kulturarbete som jag ska ägna mig åt som kommunalråd. Jag som precis hade ställt in mig på lediga fredagar...Å andra sidan ser jag fram emot att få vara med om att lyfta fram kulturen i länet, kommunen och i mitt eget liv. Enligt professorn Gunnar Bjursell har kulturen betydelse för hjärnans utveckling - undrar om det räknas som löneförmån ;)