20 januari 2011

SOU, Y´S MEN OCH SMOT

Igår blev min man och hans kollegor äntligen klara med sin offentliga utredning "Folkhälsa - Djurhälsa, Ny ansvarsfördelning mellan stat och näring" (SOU 2010:106). Tre år tog det och mycket, mycket arbete. En ganska kontroversiell utredning, har jag förstått, som förhoppningsvis får stor betydelse framöver.

Igår höll jag ett föredrag för Jönköpings Mixed Y´s Men´s Club om hur det var att arbeta med våldsutsatta barn. Drygt 25 medlemmar hade samlats i Triangelsalen i Ungdomens hus för att lyssna på mig och som tack fick jag ett bidrag till internationell hjälp som jag blev mycket glad för. Föreningen startades faktiskt av Maj-Lis Arlebrand, som arbetade på Regionåklagarmyndigheten när jag blev anställd 1992.

Efter dagens arbete var jag och min man och såg Smålands Musik & Teaters föreställning Måsen, SMOT´s sista föreställning på teatern på Tändsticksområdet. Alldeles särskilt uppskattade jag Åsa Arhammars insats, även om jag verkligen inte gillade den bittra, självupptagna kvinna hon gestaltade. Rolf Uno var däremot oerhört charmerande som ett fd regeringsråd nära döden!