27 februari 2011

KOMMUNFULLMÄKTIGE, ARKEOLOGER OCH ÅTERHÄMTNING

Oj, vilket långt uppehåll det råkade bli den här gången!

I torsdags kväll var det kommunfullmäktige. Mötet blev dessvärre riktigt långt och slutade inte förrän kl 00.45. Glädjande nog var det många folkpartister uppe och gjorde bra inlägg. Mest engagerad var nog vår egen Inger Gustafsson som blev riktigt upprörd över SD:s syn på flyktingmottagandet - heja Inger! Tyvärr försvann mitt eget ärende om Lokalt utvecklingsavtal för Öxnehaga. Det bordlades (pga den sena timmmen) och tas upp på nästa sammanträde istället. Då lär ärendet å andra sidan tas upp i början av kvällen och dessutom lär jag ha mycket mer att säga eftersom jag och Mats Green ska träffa Erik Ullenhag i nästa vecka om just de här avtalen.

I fredags kväll deltog jag, främst såsom ordförande för Länsmuséet, på en middag för arkeologer. Den femtonde nordiska stratigrafikonferensen hölls nämligen här under två dagar. Efter en välbehövlig sovmorgon ägnade jag många timmar åt att förbereda mig och ta reda på mer om stratigrafi och de föredrag som skulle hållas under konferensen. Det blev en mycket trevlig middag där jag framförallt talade med Claes Pettersson, arkeolog i Jönköping och en av de huvudansvariga för konferensen. Det bjöds på väldigt god mat från Esters och jag höll ett kort tal på engelska om just betydelsen av arkeologi, levande kulturhistoria och förnyelsearbete.

Under helgen har jag mest återhämtat mig. Gick en långpromenad med en väninna igår och åkte skidor med min man idag. Har känt mig trött och sliten så nu gäller det att samla kraft för att inte tappa entusiasmen. Nästa vecka blir full av spännande möten - miniinvigning av mitt tjänsterum med fd kommunalråden Inger Thapper och Bengt Göransson, årsmöte med FP, möte med välfärdsteamet, möte med Erik Ullenhag och stor majoritetskonferens för sammanställning av det nya kommunprogrammet. En viktig vecka för Folkpartiet!