16 februari 2011

KYLA, INTERNET OCH FÖRTROENDE

Befinner mig i Kvitfjell i Norge där jag och hela min familj åker slalom för andra året i rad. Backarna är utmanande och underlaget mycket bra. I söndags hade det varit 30 minusgrader men tack och lov har det därefter hållit sig kring 10-15 minusgrader. Vi har aldrig åkt slalom så många dagar i sådan kyla men med nyinköpta handskar till mig och dubbla luvor över ansiktena går det förvånansvärt bra. Tack vare minusgraderna håller sig backarna i gengäld i mycket bra skick. Imorgon är det dags för årets skidlektion för oss alla, man kan ju alltid bli bättre!

Trots att vi är på semester går det inte att avskärma sig från internet. Jag har sålt vår gamla microvågsugn, skrivit en insändare tillsammans med en partikollega och besvarat mängder med mail. Visst skulle man emellanåt önska att man helt kunde koppla bort den här delen under semestern men det är ändå bättre att beta av lite i taget än att läsa igenom hundratals mail när man kommer hem. Efter en hel dag med familjen i skidbacken, bastu, middag och spel känns det t o m avslappnande att sitta och slappa i soffan med datorn...

Något som fascinerat mig den senaste tiden är skillnaden mellan att vara fritidspolitiker och heltidspolitiker. Sedan jag blev kommunalråd har nämligen många människor vänt sig till mig för stöd eller råd. Uppenbarligen har människor ett mycket stort förtroende för politiker, något som alltför sällan märks i media! Även om man inte kan erbjuda omedelbar hjälp så kan man ofta förmedla kontakter eller tips eller i vart fall ta sig tid att lyssna. Dessutom visar det sig ofta att det ena ger det andra och leder framåt, ibland direkt och ibland först efter en tid. Det är onekligen mycket spännande att vara politiker!