8 februari 2011

OM NI UNDRAR VARFÖR JAG INTE HINNER HÖRA AV MIG...

Bara tisdag idag men det känns som om det gått en hel vecka. Dagarna som kommunalråd är fullspikade. Igår morse kl 08.15 var det möte med majoritetens kommunalråd inför ledningsutskottets möte. Kl 09.15 drog ledningsutskottet igång. Mest intressant var nog Högskolans redogörelse för hur de ska återfå examensrätt för förskollärare, Nyföretagarcentrums redogörelse för sin planerade verksamhet och besök av landshövdingen m fl från Länsstyrelsen. Efter mötet blev det lunch i Galleriet tillsammans med landshövdingen.

På eftermiddagen hade jag tänkt delta i en utbildning för förtroendevalda men jag kände mig tvungen att prioritera om för att hinna förbereda tisdagens och onsdagens sammanträden. Under kvällen var det egentligen möte med Folkpartiets styrelse men jag valde att istället vara hemma med barnen med tanke på det som hänt. Det hade inte varit särskilt roligt för barnen att berätta i skolan vad som hänt...Piggade upp mig med att plocka ihop lite prydnadssaker till mitt nymöblerade kommunalrådsrum.

Idag höll jag i Jämställdhets- och integrationsutskottets allra första möte. Det kändes verkligen dynamiskt! Utskottet består av fem ledamöter - jag, Peter Jutterström (M), Andreas Sturesson (KD), Elin Lagerqvist (S) och Carolina Pettersson (S). Alla verkade genuint engagerade i frågorna och jag känner mig helt övertygad om att vi tillsammans verkligen kommer kunna påverka jämställdhets - och integrationsarbetet i kommunen!

Under kvällen var det mottagning för internationella studenter i Rådhuset. En ny form som kommunfullmäktiges presidium egentligen hade bestämt redan under tiden jag var ordförande men som fick skjutas upp pga av ombyggnaden av Rådhuset. Utöver presidiet deltog fem kommunalråd så den politiska representationen var oerhört god. Mottagningen var verkligen fint ordnad av Kerstin och hennes personal i cafeterian och jag fick uppfattningen att studenterna var mycket nöjda!

Nu stundar ett par timmars förberedelser inför morgondagens sammanträde med kommunstyrelsen. I gengäld tänker jag gå tidigt från jobbet imorgon för en efterlängtad stund med min bästa väninna! Vi har båda helt nyligen förlorat anhöriga så det lär onekligen bli ett djupt samtal. Skulle sitta fint med ett glas vin, eller två förresten!