11 februari 2011

VAD VILL JAG MED MITT LIV?

Njuter av min lediga fredag. Jag har åkt en hel mil på skidor och funderat mycket. De senaste månaderna har det hänt otroligt mycket i mitt liv. Jag har varit i Bangladesh. Jag har lämnat min 18-åriga trygga, förutsägbara, statliga anställning för att istället ägna mig helt åt politiken där uppdraget är oförutsägbart, baserat på förtroende och där min arbetsinsats till stora delar bygger på mina egna initiativ. Min man har fyllt 50 år. Min svärfar har avlidit. Min äldste son har ansökt till gymnasieskola på annan ort och ordnat bostad fr o m hösten. Snart ska svärmor åter börja behandling för sin allvarliga sjukdom. Flera människor har vänt sig till mig för att få stöd på olika sätt. Samtidigt är jag numera ledig de flesta fredagar, har börjat träna inför min tredje Vätternrunda och åkt en hel del skidor.

Sammantaget är jag inne i ett mycket viktigt livsskede. Jag känner att jag måste ta ställning till vad i mitt liv jag vill förvalta, vad jag vill lägga till och vad jag vill dra ifrån - för att känna att jag tar hand om mitt liv på bästa möjliga sätt, både för stunden och för framtiden. Det är väldigt lätt att känna sig stressad och otillräcklig, lätt att bara hantera dag för dag och inte ta sig tid till framtiden. Hur gör jag mest nytta? Vad gör mig nöjd/lycklig? Hur samlar jag kraft på bästa sätt? Vilka är mina energitjuvar? Ska jag prioritera annorlunda? Hur mycket är "good enough"? Nästa vecka är det sportlov, då ska jag ta mig gott om tid att fundera vidare!