22 mars 2011

EN DAG MED INTEGRATION

Dagens förmiddag ägnades åt att förbereda kommunstyrelsens sammanträde imorgon. Filade lite ytterligare på kommunprogrammet. Gick igenom en del stiftelsefrågor med biträdande stadsdirektören Björn Söderlundh. Har påbörjat planeringen av en integrationskonferens den 7 november då självaste integrationsministern Erik Ullenhag och författaren Anders Johnson (tidigare chefredaktör på DN) kommer att medverka. Johnsons nyligen utgivna bok "Karpar, gipskatter och svartskallar", om invandrares betydelse för Sveriges utveckling, vann förra året omröstningen av Årets bok om svensk historia.

Under eftermiddagen planerade jag och integrationssamordnaren nästa möte med Jämställdhets- och integrationsutskottet. Därefter åkte vi till Ekhagen och träffade deras områdesgrupp i Ekhagsskolan, det blev en otroligt kreativ diskussion! Åkte buss tillbaka till stan, väldigt smidigt - måste definitivt åka buss oftare. Åter på Rådhuset hann jag arbeta ytterligare någon timme. Tackade nej till ett styrelseuppdrag.

Under kvällen lyssnade jag på ett intressant föredrag av Ulla Rydå och Kristina Andersson om bemötande av barn, ett arrangemang av Rädda Barnen. Mycket tänkvärt! Roligt dessutom att det var så många som kom och lyssnade. Rädda Barnen, där jag själv är medlem, har köpt in ytterligare ett stort antal lådor med Glädjetjuven som jag ska hjälpa till att marknadsföra framöver!!