25 mars 2011

FRÅN KOMMUNFULLMÄKTIGE TILL LET´S DANCE

Gårdagens sammanträde med kommunfullmäktige slutade kl 23.23. Den här gången var jag uppe och talade i två ärenden, dels angående tecknandet av lokalt utvecklingsavtal med Öxnehaga, dels angående Dunkehallaravinen. Blev uppriktigt förvånad över att inte en enda sverigedemokrat begärde ordet eller replik i kvällens enda integrationsärende. Om det är missnöje med kommunens integrationsarbete som givit SD röster i kommunen räknar jag med att kunna göra stor skillnad under mandatperioden.

Under förmiddagen idag var det budgetdialog med Kommunstyrelsen resp med Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden. Fick veta att våra niondeklassare har ca 240 gymnasieutbildningar att välja på och att det följdaktligen blir flera inriktningar som inte får tillräckligt med sökande. Blev sedan otroligt inspirerad av personalen på Jobbtorget, måste absolut besöka dem inom kort. Överlämnade sedan till Ingvar Åkerberg, fd rektor, att vara med på dialogen med Barn- och utbildningsnämnden.

Eftermiddagen spenderade jag på residenset då landshövdingen bjudit in till en dag avseende våld mot kvinnor. Tyvärr missade jag förmiddagen men kunde delta i eftermiddagens intressanta gruppdiskussion. Känns oerhört exalterande att kunna omsätta mitt engagemang i dessa frågor i kommunprogrammet! Idag var det första gången som jag i min nya roll mötte tidigare kollegor, kändes lite obekvämt först men efter en stund blev jag uppfylld över hur mycket mer jag kan påverka som politiker.

Under kvällen har jag lagat mat med mina pojkar och tackat nej till ännu ett styrelseuppdrag. Ska nu fila lite ytterligare på kommunprogrammet och kl 20.00 titta på finalen i Let´s Dance. Imorgon blir det vernissage och årsmöte med Vänortsföreningen Jönköping-Bangladesh. Ser fram emot en rejäl sovmorgon!