26 mars 2011

JAG GILLAR OLIKA SORTERS KULTUR















Passade på att slinka in på Gunder Höögs och Peter Gadhs vernissage på Teatern i eftermiddags. Hade varit mycket folk på besök under dagen, ny chans ges imorgon för er som missade detta. För er som inte känner till någon av konstnärerna kan jag förenklat och amatörmässigt beskriva dem så att Gunders tavlor är lite Picassoliknande (se ovan) medan Peters tavlor bestod av nakna damer i färgstämda collage. Det Gunder framförallt efterlyser är en konsthall i Jönköping, gärna en spekulativ sådan - hoppas att vi lyckas komma en bra bit på vägen under mandatperioden!

Efteråt var det dags för årsmöte med Vänortsföreningen Jönköping-Bangladesh. Jag hade fått den stora äran att visa bilder och berätta om min familjs resa till Bangladesh förra året. Jag är väldigt tacksam för att föreningen bjöd in mig på sitt jubileum 2009 och för att Marianne och Lars-Olof tog sig tid att förbereda mig och min familj inför resan. Två gånger om året har föreningen insamlingar bland sina medlemmar som kallas "Dela Lika", jag hade därför med mig några tusen kronor till dagens möte - känns skönt att veta att varenda krona går till Bangladesh!