17 mars 2011

RM, TN OCH DH

Väskan är packad! Imorgon bär det av till Folkpartiets riksmöte (RM) i Göteborg på temat Framtidens idéer. Ska hålla seminarier tillsammans med Johan Pehrson både på lördagen och söndagen om framtidens rättsväsende, ser fram emot spännande diskussioner då. Under helgen lär det också bli en hel del föredrag, fika, personliga möten och fina middagar. Läge för min nya, rosa festblåsa på lördag!

Under förmiddagen försökte jag komma ikapp med mina mail. Sedan ägnade jag och de övriga majoritetsråden en stund åt att samråda om kommunprogrammet. Det blev också tid för en gemensam lunch på Victoria Hotell. Eftermiddagen ägnade vi alla åt en budgetdialog med tekniska nämnden (TN) och tekniska kontorets tjänstemän. Budgetdialog betyder att nämnden/förvaltningen berättar om det gångna året för majoritetens kommunalråd och svarar på kommunalrådens frågor - en bra grund inför kommande budgetarbete.

Under kvällen inledde jag Dag Hammarskjöldstiftelsens årsmöte med några ord om kopplingen mellan mig och Dag (DH)- allt ifrån juridikstudier till alpinistiskt intresse. Avslutade med några av Dags citat som jag personligen instämmer helt i: "Blott den förtjänar makt som dagligen rättfärdigar den." och "Den längsta resan, är resan inåt". Överlämnade sedan med varm hand ordförandeskapet till kommunfullmäktiges nye ordförande Anders Hulusjö.