2 mars 2011

SAMTAL MED INTEGRATIONSMINISTERN

Igår kväll var det möte med Välfärdsteamet i FP. Till teamledare valdes Eva Mogren. Ser fram emot många intressanta diskussioner och utspel om välfärd framöver! Igår gick vi igenom mitt påbörjade yttrande om mänskliga rättigheter och diskuterade det kommande kommunprogrammet. I ett annat ärende hoppas jag på en gemensam insändare från våra ledamöter i socialnämnden och tekniska nämnden inom kort.

Tidigt imorse tog jag och Mats Green flyget till Stockholm för att tillsammans med många andra politiker och tjänstemän träffa integrationsministern Erik Ullenhag (FP) på Rosenbad och diskutera de lokala utvecklingsavtalen (i Jönköpings fall gäller avtalet Öxnehaga). I väntan på att mötet skulle börja passade vi på att fika i Gamla Stan. Glädjande nog stötte vi på FP:s egen Johan Pehrson som passade på att ta en kopp kaffe tillsammans med oss.

Under hela dagen diskuterade vi sedan hur utvecklingsavtalen fungerat under de här åren och vad vi förväntar oss av staten. Ministern var i stort sett närvarande hela dagen och vi upplevde att han verkligen lyssnade på det som framfördes. Mest nöjda var alla med polisens arbete i de olika områdena. Minst nöjda var alla med Arbetsförmedlingens och Försäkringskassans deltagande samt med att inga statliga pengar tillskjutits. Eftersom alla deltagarna och de undersökningar som gjorts pekade på samma problem och efter Ullenhags uttalande om att "Vi får väl se" när det gäller statliga pengar känner jag mig mycket hoppfull inför framtiden!