29 april 2011

ÄNNU EN "LEDIG" FREDAG

Idag var det min "lediga" fredag. En del har på senaste tiden ondgjort sig över den. Märkligt. Jag är bara anställd till 75 % som kommunalråd, varför då förvänta sig att jag ska jobba heltid? Om man utgår från en normal arbetsvecka på 40 timmar, så skulle jag arbeta 30 timmar/vecka. Fördelat på fyra arbetsdagar mån-tors skulle det kunna innebära en arbetstid från 08.30-17.00 inkl 1 timmes lunch. Jag kan konstatera att jag arbetar betydligt mer än så under dessa dagar. Den dagen det var kommunfullmäktige förra veckan arbetade jag t ex 16 timmar på en dag. Ofta har jag dessutom möten eller uppdrag under de återstående dagarna. Om någon undrar så tänker jag fortsätta att försöka vara ledig från mitt uppdrag som kommunalråd på fredagar.

Just idag var en sådan fredag när det inte precis blev så ledigt som jag skulle vilja. Mellan 07-08 blev jag och Inger Gustafsson intervjuade av närradion. Det var väldigt trevligt och särskilt roligt var det för min del att kunna ägna nästan hela programmet åt samtal om kultur. Därefter var det möte i Habo med kommunledningarna i Södra Vätterbygden - dvs Jönköping, Habo, Mullsjö och Vaggeryd. Även om det till sist bara blev jag, Andreas Sturesson och stadsdirektören Martin Andreae som deltog från Jönköping. Det blev ett intressant möte tycker jag och det var trevligt att få ansikten på grannarna, även om jag stundtals saknade både min sovmorgon och det kungliga engelska bröllopet...