12 april 2011

FRÅN CAJ DELDEN I HUSKVARNA TILL OHÄLSA PÅ ÖXNEHAGA

Ska lägga mig riktigt tidigt ikväll. Hela ansiktet hettar. Hoppas jag inte håller på att bli sjuk. En god natts sömn brukar kurera det mesta. Turligt nog ser morgondagen ganska lugn ut och kräver inte några förberedelser ikväll. På torsdag ska jag däremot till Stockholm på Demokratidag - ser fram emot att i vart fall möta min gamla presidiekollega Johnny Lilja där.

Under förmiddagen hade jag besök av Ulla Hestner som kämpat länge för att föreviga minnet av gymnasten Caj Delden som tränat många ungdomar i Huskvarna och vunnit flera stora tävlingar. I år när Huskvarna fyller 100 år skulle även Caj Delden fyllt 100 år. Det är absolut värt att uppmärksammas! Redan i september 2006 beslutade kulturnämnden om vissa åtgärder som jag hoppas ska kunna genomföras under det här jubileumsåret. Återkommer!

Under eftermiddagen var det möte med Jämställdhets- och integrationsutskottet. Alla är väldigt engagerade. Idag fördjupade vi oss i några utvalda välfärdsindikatorer och pågående projektledarskap, dessutom diskuterade vi upplägget på integrationskonferensen den 7 nov. Det som framförallt oroar mig är det stigande ohälsotalet på Öxnehaga - det måste vi arbeta vidare med. På kommande två möten ska vi börja diskutera en policy för de bidrag som vi betalar ut så att vi kan ta beslut i början på hösten.