28 april 2011

MEDIAUPPRÄTTELSE OCH INVANDRARENTREPRENÖRER

En riktigt händelserik dag! Tidigt i morse gladdes jag åt en fin insändare av FP:s egen Rolf Johnson som gav mig både stöd och upprättelse. Vilken rättrådig och handlingskraftig man han är! Följdes av flera stödjande kommentarer på Facebook. Under eftermiddagen blev jag i gengäld medveten om en artikel i Jönköping NU om att sossarna skulle ha valt att bojkotta valborgsfirandet på Österängen för att talaren, dvs jag, för första gången är borgerlig. Gun Karlsson från socialdemokraterna var omtänksam nog att ringa mig och berätta att hon gärna hade lyssnat på mig men att deras beslut att inte närvara hade med annat att göra. Känns verkligen bra med så mycket stöd på en och samma dag!

Dagen har jag annars ägnat åt näringslivet. Efter att ha lyssnat på integrationsministern Erik Ullenhags tal om nystartzooner är jag nämligen helt övertygad om att sådana zooner kommer införas i vissa kommuner före mandatperiodens slut. Då vill jag absolut att Jönköping är en av de orter som är med! Nystartzooner betyder att man gör det förmånligare för företag att etablera sig i utsatta områden. För att påbörja en kommunal utveckling i samma riktning har jag redan tidigare fått Ledningsutskottet att ge NyföretagarCentrum 50 000 kr för rådgivning till invandrare som vill starta företag (steg 1). Idag inledde jag en dialog (steg 2) även med Svenskt Näringsliv och inom kort är det Företagarnas tur. Hoppas på att inom kort starta upp en liten visionsgrupp som tillsammans kan börja skissa på hur Jönköping ska kunna bli en bättre kommun för invandrarentreprenörer. På morgonen var det frukostmöte om Företagsklimatet och under kvällen deltog jag i NyföretagarCentrums 20-års jubileum. Fick väldigt god kontakt med Leif Wetterö som under många år arbetat just med att hjälpa invandrare på Råslätt att starta företag. Någon gång i maj ska jag och Leif träffas så att han får berätta om en del av sina erfarenheter för mig. Känner mig oerhört laddad!