18 april 2011

STARKA KVINNOR OCH EN ÅSIKTSFRIHET SOM FÖRÄNDRAR

Möte med Ledningsutskottet och Rådhus AB, lunch med min Zonta-syster Sofi, mängder med mail, samtal och papper hanterade, fika med min tidigare LC-syster Liza och sist gruppmöte med FP. En oerhört social dag. Gladdes alldeles särskilt åt mötena med Sofi och Liza, två starka och engagerade kvinnor. På gruppmötet hade vi en intressant diskussion om hur komplext det är att sätta politiska mål. Det lär krävas en hel del arbete i samband med budgetarbetet för att formulera mål avseende jämställdhet, integration och kultur som är viktiga, mätbara, inspirerande och nåbara - allt för att åstadkomma så mycket gott som möjligt i kommunen.

Har blivit medveten om att steget från att vara statstjänsteman till att bli heltidspolitiker påverkar mig som person. En väldigt stor skillnad är åsiktsfriheten. Från en värld där personliga åsikter ska minimeras till en värld där åsikter ständigt förväntas. Omställningen är inte helt enkel. Innebär emellanåt att man själv och människor i ens närhet blir förvånade över att man är så tydlig både med åsikter och gränser. Som en betydelsefull kvinna i min närhet uttryckte det - "Liderskan har sagt upp sig, hon har skaffat nytt jobb". Om någon tyckte att jag stack ut hakan förut så kan jag säga - det var bara början :)