19 maj 2011

ATT MÅNA OM PATIENTER, MEDMÄNNISKOR OCH CYKLAR

Skönt med en betydligt lugnare dag än igår och inte ett enda bokat möte ikväll :) Visserligen fick vi inte JP idag men jag får väl be om grannens exemplar istället. Började sedan dagen med en mammografi-undersökning på Ryhov. Utmärkt bemötande och perfekt tidhållning. Skönt med dessa regelbundna rutinundersökningar.

Väl på jobbet försökte jag komma ikapp med mail och papper. Passade på att tillsammans med Svenskt Näringsliv, Nyföretagarcentrum och Företagarna bjuda in flera andra parter till en dialog den 9 juni om invandrarentreprenörer, en dialog som jag tror kan leda till något riktigt, riktigt bra! Stämde också av hur det gått med minnesmärket över "Jönköpingskravallerna" som kommunfullmäktige redan i juni 2010 gav i uppdrag till kulturnämnden att utarbeta. Om några veckor kommer det sättas upp en plakett på ett hus vid Östra Torget.

Under eftermiddagen besökte jag Öxnehagakyrkan. Seyde Aslan visade mig runt i lokalerna och därefter berättade Rickard Thörn för mig om verksamheten. Lovade att medverka vid ett av höstens "Här är min bibel"-möten! Därefter deltog jag i eftermiddagens populära Internationella café, där bjöds det på god internationell mat och andakt. Vid mitt bord satt det huvudsakligen kvinnor från Irak och vi pratade bland annat om matlagning och diabetes.

Under lunchen med Karin H fick jag låna en intressant bok som heter Politikens paradoxer, en introduktion till feministisk politiskt teori. Av Seyde fick jag en bok skriven av hennes syster Anna Melle som heter "Fyra kvinnor under svärdets år". Ska kanske börja läsa någon av dem redan ikväll, i min nya, härliga, höj-och sänkbara säng? Eftersom jag är övertygad om att det som händer har en mening finns det säkert något samband mellan de båda böckerna.

Efter jobbet hämtade jag och min man våra nyservade cyklar. Min har fått fin guldtejp på styret, nya bromsklossar och teflonbehandlade vajrar. Passade på att köpa en neongrön vindjacka också. Sedan cyklade jag och min man en liten runda i backarna vid det idylliska Skirebo - först långa uppförsbackar men på hemvägen i gengäld nedför i som mest 50 km/tim!