18 maj 2011

"EN GREJ DU INTE HADE FÖRVÄNTAT DIG"

Igår höll jag föredrag för Jönköpings Juristförening, där jag är medlem, om att kombinera rollen som tjänsteman med rollen som politiker - det går men det är svårt. Skönt att numera bara vara politiker! Som tack fick jag lite godsaker i en papperspåse med texten "här får du en grej du inte hade väntat dig!". Inte kunde jag ana att det var så min onsdag skulle bli.

Dagen började med den tredje vaccinationen av hela familjen med Twinrix. En sköterska som passerade förbi i väntrummet sa på skämt att det är tuffa arbetsförhållanden att hela tiden höra människor berätta om att de ska åka på semester. Förstår vad hon menade!

På förmiddagen träffade jag och integrationssamordnaren en av de föredragshållare som ska medverka på integrationskonferensen den 7 nov. Hon berättade att hon, som är adopterad, är van vid att bli tilltalad på engelska eller bli berömd för att hon talar bra svenska. Tänkvärt.

Före lunch skulle jag till optikern för att pga min diabetes ordna intyg till Transportstyrelsen om min syn. Efter ett antal undersökningar visade det sig att det sannolikt blivit något fel på mitt vänstra glas som gör att jag ser mycket sämre på det ögat. Jag som tyckte det var lite omständligt att ordna intyget blev plötsligt väldigt glad över att ha gjort undersökningen. I väntan på att få tillbaka mina glasögon har jag fått testa på progressiva linser, tänk vad tekniken går framåt!

Under lunchen lyckades jag få en plats på Hemma och fick plötsligt för mig att ta ett glas vin, riktigt mysigt! Efteråt slank jag in på Parelle för att köpa lite hudkräm, turligt nog ingick det just nu en necessär med småförpackningar!

Efter Parelle slank jag in på Gamla Rådhuset för att se på ett vernissage av elever från Kulturskolan. Jag hade inte förväntat mig något särskilt men blev imponerad av flera verk, särskilt skulpturer av Urmi Chouhan.

Därefter åkte jag till Råslätt och deltog i en inspirationsträff kring MatManifest, en utställning som ska visas på Jönköpings läns museum hösten 2012. Vi fick ta del av tre inspirerande exempel på nytänkande och nygamla sätt att förhålla sig till mat och odling. Särskilt ett långbord på en äng med ätande människor på ena sidan och ätande kor på en andra var en häftig upplevelse!

Hämtades sedan av FP:s ordförande Bertil Rylner för att gratulera en medlem som nyligen fyllt 70 år. Det blev en mycket trevlig stund! Jubilaren berättade bland annat att han i sin ungdom byggt modeller med tändstickor. Vi pratade om att man nog inte gör sådant längre. Men väl hemma igen visade det sig att Tändsticksmuséet just i sommar ska ha en utställning som heter Våra Kåkar och som visar gamla Jönköpingshus i tändstickstappning. Märkligt sammanträffande!

På kvällen inledde jag högtidlighållandet av Jönköpings historiedag på Biblioteket. Därefter hölls en föreläsning om Jönköpings stad och "tattarfrågan" av doktoranden Martin Ericsson. En fantastisk föreläsning som gav mig helt nya kunskaper och gjorde mig så rörd att jag hade svårt att få fram orden när jag skulle tacka honom efteråt.

Nu ska jag snart gå och lägga mig. Plötsligt fick vi våra nya sängar levererade och nu ska jag för första gången i mitt liv sova i en Tempursäng, det ser jag fram emot. Konstaterar fascinerat att jag kanske aldrig någonsin upplevt en dag som givit mig så många nya perspektiv och som verkligen inte varit som jag väntat mig!