6 maj 2011

EN KULTURELL FREDAG

En härlig fredag!! Efter en skön sovmorgon hade jag ett långt telefonsamtal med museichefen Sergei Muchin om hur museets målprogram ska genomföras och hur arbetsordningen ska kunna ändras för att få till stånd ett mer verkställande beredningsutskott. Under dagen har jag sedan börjat konkretisera hur styrelsen genom kommunikation, delaktighet och omvärldsbevakning ska kunna bidra till att vårt museum blir Sveriges bästa. Det kommer bli en mycket spännande tid!

Har också tagit tag i frågan om Smedbyns framtid i anledning av ett par artiklar i Jönköping NU. Passade samtidigt på att ta tag i den delen av vårt kommunprogram som gäller utvecklingen av Huskvarnas kulturella centrum. Den 17 maj blir det ett möte hos mig med tjänstemän och politiker för att jag ska få ett grepp om situationen och för att vi ska kunna enas om hur vi tillsammans ska kunna driva en aktiv utveckling av denna unika kulturmiljö.

Underbart att kunna sitta på altanen i strålande sol, i myskläder och med håret spretande åt alla håll samtidigt som man klurar på viktiga kulturfrågor. Nu ska jag sjunka ner i min fåtölj och fördjupa mig i regleringen av stiftelser och i min relativt nyförvärvade konsttidning.