12 juni 2011

ATT LIGGA PÅ RULLE MED SIN MAN

Cyklade 5 mil idag tillsammans med min man. Sista långturen före Vätternrundan. Har inte hunnit cykla så mycket som jag hade tänkt mig men känner mig ändå stark, har inte ont i knäna och har lyckats cykla fortare än någonsin under träning. Förra året hade jag tränat mycket mer men hade ont i knäna för att jag inte visste att jag skulle stretcha rumpan i pauserna. Med andra ord handlar det lika mycket om styrka och kondition som om teknik för att allt ska fungera. Känner mig övertygad om att det kommer gå riktigt bra!

De senaste två gångerna har vi tränat särskilt på att "ligga på rulle", dvs turas om att ligga först och sedan ligga tätt bakom den andra. Tricket är att man måste enas om vilken maxpuls som är rimlig för den som ligger först så att denne inte tar ut sig i förtid och så att den som ligger efter kan vila tillräckligt. Sedan gäller det att vara överens om när det är lämpligt att byta från viloläge till dragläge. När man lyckas få till det orkar båda två cykla fortare och längre än vad man skulle orkat på egen hand. Intressanta likheter med ett äktenskap onekligen :)