15 juni 2011

KULTURPOLITIK

Det har varit en riktigt, riktigt bra dag idag! Under förmiddagen lyssnade jag på ett föredrag av David Karlsson om svensk kulturpolitik. Karlsson är verksam vid Nätverkstan i Göteborg och har varit sekreterare i Kulturutredningen  Mycket intressant föredrag! Han ansåg att kulturpolitiken är underdiskuterad, avpolitiserad, teknokratisk och ekonomistisk och efterlyste mer personliga känslor. Han poängterade också att konstpolitik och kulturpolitik kräver olika principer för politisk styrning.

Under eftermiddagen lyssnade jag på landstingets kulturchef Jörgen Lindvall som presenterade arbetet med den regionala kulturplanen. Fascineras av hans behagliga röst som jag misstänker är skolad inom operans värld :) Fick veta en hel del som jag inte visste tidigare. Förhoppningen är att landstingsfullmäktige ska kunna ta beslut om den regionala kulturplanen i oktober, så att den kan börja gälla fr o m januari och så att Statens Kulturråd ska kunna besluta om vårt statsbidrag i februari 2012.

Efter arbetet var det sommarbuffé och avtackning av Seforosa Crocker, en trevlig kvinna som delvis arbetar i kommunalrådsreceptionen men som nu ska flytta till Australien - häftigt! Därefter var det gemensam grillkväll med Kultur, Stadsarkivet och Länsmuseet - ett tydligt tecken på hur väl samarbetet mellan oss fungerar. Under dagen har jag verkligen känt att jag hittat min roll som kommunalråd, vilket känns otroligt skönt och inspirerande!