9 juli 2011

FRÅN MATMARKNADEN TILL ALTANEN

Igår var det första semesterdagen. Först en efterlängtad sovmorgon. Sedan lunch tillsammans med min man och yngste sonen på matmarknaden vid kanalen. Själv åt jag känguru-hamburgare och sedan holländska småpannkakor. Mannen köpte med sig goda ostar, torkad ramslök och vitlök att sätta i trädgårdslandet. Finfint! Jag och yngste sonen gick sedan både på Viktor Rydbergsmuseet och utställningen på Tändsticksmuseet med tändsticksmodeller. Sedan blev det en fika på kommunens första hundcafé, Café Bulldog!

Idag har jag rensat mängder med ogräs i trädgården. Blev stucken av en geting när jag hittade ett gigantiskt getingbo på vår mur vid trädgårdslandet, blir till att ringa Anticimex i nästa vecka. Under eftermiddagen åkte vi sedan till Bönared i Mullsjö där vi åt en riktigt smaskig jordgubbstårta. På deras loppis köpte jag en riktigt fin glasskål av Mats Jonasson och en liten virkad duk att ha mellan mattallrikar. I en rabatt fick vi se deras "husdjur" i form av två huggormar. Själv gjorde jag ett besök på deras utedass, det var länge sedan man besökte ett sådant.

Under kvällen blev det grillning på altanen. En härligt ljum kväll! Som förrätt tomat från matmarknaden med gräslök och lyxig olivolja. Ovanligt goda potatisar tillagade i ugnen och så Bönareds-jordgubbar med grädde till efterätt. Därefter espresso och en oerhört god citronlikör som vi fått av grannarna. Premiär för en väldigt fin och stor oljelampa som vi fått av min svåger. Måste säga att det sammantaget varit en helt fantastisk sommardag och en riktigt lyckad start på semestern!