6 juli 2011

NÄR ANDRA POLITIKER ÅKER TILL GOTLAND ÅKER JAG TILL VISINGSÖ

Det blev en intensiv dag på Visingsö, kommunens egen pärla! Folkpartisten och öbon Per-Erik Ohlin hade ordnat ett gediget program baserat på mina önskemål. Även öbon Bertil Rylner, Folkpartiets ordförande, deltog under dagen. Först träffade vi några från föreningen Wisingsborgs Grevskaps Intresseförening som fick berätta om sin vision och sina tankar kring Visingsborgs slottsruin. Ett så betydelsefullt kulturarv borde absolut kunna bli mer levande, så jag ser fram emot en förstudie på vad som skulle kunna göras! Därefter gjorde vi ett besök i Örtagården där vi träffade de nya ägarna. Det var härligt att höra deras enorma engagemang i trädgården men bekymmersamt med allt ogräs och ett sviktande besöksunderlag. Ska fundera vidare på om kommunen skulle kunna hjälpa till på något sätt.

Så åkte vi vidare till Gamla Braheskolan som är ett museum. Tittade också in i det intilliggande biblioteket som faktiskt är öppet dygnet runt. Efter en god lunch besökte vi Lars Roempke och talade om hans och dotterns oro för hur hästarna skulle skulle kunna påverkas om försvarets flygningar blir fler och ljudvolymen högre. Avslutningsvis ett besök på Persgården där vi blev väl mottagna av Inger Forsberg och fick se en utställning av Rakel Grünewald och Johanna Bergh. Efter kaffe i strålande solsken tog jag Mme Tingley tillbaka till Gränna. På kajen blev jag väl mottagen av en journalist från JP, ser fram emot reportaget! Som ansvarigt kommunalråd är det viktigt att då och då göra nedslag i den kulturella verkligheten och det är alltid extra roligt om media är med!