29 juli 2011

SPETT, CYKEL, MORELLER OCH MANIFESTATION

Igår fortsatte jag hacka på stubben i trädgården, lyckades faktiskt få bort tillräckligt mycket för att kunna få till en bit gräsmatta mellan vår skuggmorell och den nya altanen. Det är otroligt jobbigt att hugga med spett... Under eftermiddagen cyklade jag och min man en liten runda men återigen regnade det på oss. Fick i alla fall ett par mil till i benen inför lördagens motionslopp i Vårgårda. Eftersom vi inte cyklat där förut nöjer vi oss med 6 mil i år, kanske blir det den långa rundan nästa år. Eftersom cykelrundan blev så kort hann jag faktiskt med att baka fyra körsbärskakor också!

Idag har jag ägnat nästan hela dagen åt våra körsbär/skuggmoreller. Vår skuggmorell är verkligen fantastisk - ett litet träd vars bär går att plocka utan stege, inga fåglar är intresserade av bären och bärens syrlighet gör dem perfekta till sylt mm. I år var det en enorm skörd som räckte till ytterligare 8 körbärskakor, 10 burkar körsbärssylt och två burkar gelé. Å andra sidan tog det många timmar, särskilt att kärna ur bären... Gjorde en kort paus för att delta i en manifestation på Hoppets torg för offren för terrordåden i Norge, kändes angeläget att delta även om det inte direkt hjälpte de drabbade.