17 oktober 2011

DET ÄR INTE LÄTT ATT GÖRA RÄTT FÖR SIG

En lunch för några veckor sedan var jag väldigt stressad. Det ledde till att jag i Handelsbankens bankomat på Hoppets torg glömde kvar min 500-kronorssedel. När jag väl kom på vad jag glömt var sedeln förstås borta. Jag gick då in på banken och fick beskedet att jag fick vänta tills bankomaten kontrollerats för att se om sedeln dragits in i bankomaten. Jag fick också rådet att kontakta min ordinarie bank, vilket jag gjorde och då fick besked om att jag kunde göra en skriftlig reklamation.

Jag fick också veta att gamla bankomater drar in de sedlar som inte tagits medan nya bankomater låter sedlarna sitta kvar tills någon tar dem. Jag skickade in en reklamation och fick till min glädje redan dagen efter en rättelse på mitt konto med 500 kr! Noterade då också att det kort efter mitt uttag fanns en insättning med 500 kr som jag inte förstod. Efter att ha kontaktat banken igen fick jag besked om att en ung man kommit in på banken med min sedel och att pengarna sedan satts in av banken på mitt konto!

För att betala tillbaka de 500 kr jag fått i rättelse kontaktade jag min ordinarie bank igen. De blev ordentligt förvånade över att jag hörde av mig och den jag pratade med diskuterade en stund med sin chef. Enligt chefen var jag inte återbetalningsskyldig. Men jag VILL ju betala tillbaka sa jag, jag har ju fått 500 kr för mycket. Fick då ringa ett annat nummer och efter flera försök löste sig återbetalningen.

Fortfarande var det oklart vem som lämnat in mina pengar. Via min egen bank fick jag fram loggnummer för mitt uttag så att Handelsbanken kunde kolla vem som tagit ut pengar efter mig. Det visade sig emellertid vara en äldre dam, så det hjälpte inte. Först idag blev det hela klarlagt. En banktjänsteman hade hittat en lapp som försvunnit med namn och telefonnummer på upphittaren. Äntligen!! För att tacka denne ärlige man har jag nu skickat ett brev med ett presentkort på ett av stadens konditorier som tack för hjälpen. Visst är det oerhört glädjande att det finns så ärliga invånare i vår kommun!!