19 oktober 2011

EN OJÄMSTÄLLD KAMPANJ

Miljökontorets senaste kampanj mot dubbdäck har väckt starka känslor i Jönköping. Syftet med kampanjen är att få fler kommuninvånare att välja dubbfria vinterdäck, för att minska farliga partiklar i luften. Själv reagerade jag, som ansvarig för jämställdhet, kraftigt mot det nedsättande ordvalet Kärring på en affisch med en ung man. Övriga tre affischer har könsneutrala rubriker och statistik som överensstämmer med kön och ålder på personen på bilden. På Kärring-affischen har man emellertid inte bara statistik avseende yngre män, i överensstämmelse med bilden, utan också avseende kvinnor. Genom Kärring-affischen lyckas man därmed både kränka kvinnor men också skuldbelägga dem för något som egentligen gäller yngre män.

Affischen och min kritik har under dagen avspeglat sig i media över hela landet. En del länkar kan ni se nedan men i princip alla större tidningar i Sverige har hänvisat till Jönköpingsposten. Syftet med kampanjen har varit vällovligt men Kärring-formuleringen blev verkligen olycklig. I vår kommun vill vi vara ett föredöme när det gäller jämställdhet och i skolorna kämpar man dagligen med ungas dåliga språkbruk, då är det verkligen inte lämpligt med en sådan affisch. Tycker faktiskt att man allvarligt borde fundera på att ta ned just den aktuella affischen.
Affischerna
Sveriges Radio
SVT (att läsa)
SVT (att se)
JNytt