12 oktober 2011

MIN BIBEL

Under kvällen var jag gäst i Öxnehagakyrkan. Rubriken var ”Här är min Bibel” och kvällen skulle handla om bibelord som berört hjärtan. När jag började mina förberedelser häromkvällen plockade jag fram den bibel som jag fick i konfirmationspresent 1979 av min präst Sten Olof Lund, en underbar man!

Min konfirmationspräst skickade med mig två bibelhänvisningar som fortfarande passar mig väldigt väl och som jag därför valde att koncentrera mig på under bibelkvällen på Öxnehaga. Den ena hänvisningen var till Paulus första brev till korinthierna, 9 kap 24 versen. Den andra hänvisningen var till Lukas evangelium, 11 kap 9-10 verserna.

Lukas har givit en mycket mer framskjuten plats åt kvinnorna i sin framställning än de andra tre evangelisterna och det sägs att feministiska teologer t o m tror att Lukasevangeliet skrevs av en kvinna. På internet hittade jag en studie av Anneli Rehnberg vid Örebro teologiska högskola från maj 2010 om kvinnorna och jämställt lärjungaskap i Lukasevangeliet och Apostlagärningarna. Anneli ansåg att Lukas var mer intresserad av kvinnans roll än de övriga och att han menade att kvinnorna var bland de förtryckta som Jesus kommit för att befria.

Anneli Rehnberg skriver att enligt ”bibeltexten behöver kvinnor inte vara tysta och tillbakadragna. Kvinnors gåvor är riktiga gåvor från Gud och vi behöver inte gömma undan dem bara därför att vi är kvinnor. Kvinnans röst behöver också höras när Ordet förkunnas. Hon behövs och har rätt att utöva sina tjänster i ledarpositioner.” Så fann jag den röda tråden från den 13-åriga konfirmanden till kommunalrådet med ansvar för jämställdhet.