21 november 2011

BENGT - DU FATTAS MIG!
















I fredags avled Bengt Göransson, 92 år gammal. Kvällen innan hade jag talat med hans fru Anta i telefon. Bengt var det andra folkpartistiska kommunalrådet i vår kommuns historia. Bengt och Anta har varit ett stort stöd för mig. Under FP:s ledarutbildning 2008-2009 intervjuade jag Bengt om hans tid som kommunalråd. Mitt projektarbete hette "Vad ett blivande kommunalråd behöver veta." och jag fick många goda råd av Bengt. Jag minns särskilt hans råd att dokumentera en del av tiden som kommunalråd, något som jag genom min blogg onekligen realiserat.

Bengt berättade att han hade en militär bakgrund som givit honom förmågan att leda, bli förstådd och samarbeta och han hade goda kontakter med näringslivet. Bengt var en sann företrädare för jämställdhet och arbetade aktivt fram den första kvinnliga ordföranden i kommunföreningen, den första kvinnan i drätselkammaren och den första kvinnan i kommunfullmäktiges presidium. Han bidrog till att flera kvinnor blev ordförande i kommunens nämnder och till att Inger Thapper blev kommunalråd. Bengt berättade med spjuveraktig blick att han och ett par folkpartister brukade gå på krogen en gång om året för att både utåt och inåt markera sin liberala inställning till alkohol :)

Bengt ansåg att liberalismen måste komma inifrån och att de viktigaste egenskaperna för ett kommunalråd är att veta vad man vill åstadkomma samt vara uthållig och nyfiken. Bengts råd till mig var att fortsätta på samma sätt som hittills och behålla min positiva inställning. Flera gånger under min politiska karriär har jag fått stöd av Bengt och Anta. Båda kom till presskonferensen när det blev offentligt att FP fått sitt fjärde kommunalråd och så fort mitt kommunalrådsrum var färdigmöblerat bjöd jag in dem och makarna Thapper till Rådhuset för att fira. På min bokhylla står ett vackert foto som minne. Bengt - du fattas mig!