7 november 2011

INTEGRERA MERA















Foto: Lena Gustafsson, Jönköpings kommun

Idag var det äntligen dags för den efterlängtade integrationskonferensen "Integrera mera" som jag tog initiativ till i början av året. Redan kl 07.00 träffades vi på Råslätt för att förbereda det sista. Personalen på Stadskontoret och Fritid Råslätt/Stadsgårdsskolan har varit helt fantastiska, proffsiga och serviceinriktade! Vid 08-tiden började konferensdeltagarna anlända och 15.30 var allt över. Ett pärlband av föreläsare hade passerat revy och förmedlat många tänkvärda tankar, bland andra Silvia Kakembo (ordförande i Sveriges Ungdomsråd), Åsa Söderqvist (doktorand vid Hälsohögskolan i Jönköping) och företrädare från områdesgrupper i Huskvarna söder, Öxnehaga, Österängen och Råslätt. Frida Boklund och Anders Fogelberg från Företagarna passade i samband med sitt föredrag på att presentera en rapport om hur bra småföretagen är på integration. Allra bäst var integrationsministern Erik Ullenhags (FP) tal och jag höll nästan på att spricka av stolthet över att ha en så fantastisk minister :) Jag hoppas verkligen att vi lyckades med vårt mål att ge deltagarna inspiration, lust och kraft att integrera mera!! Efteråt passade Erik på att besöka Arbetsförmedlingen för att ta del av hur deras arbete med etableringsreformen fungerar. Själv var jag helt slut efter att för första gången i mitt liv ha varit moderator på en hel konferens...Hoppas på ett bra reportage i JP imorgon.

Konferensprogrammet
Företagarnas rapport
Erik Ullenhags pressmeddelande