27 december 2011

EN GOD JUL




















Så är då julhelgen över, kort men naggande god. På julaftonen kom mina föräldrar, min svåger samt min bror med sina döttrar och hund hem till oss från Skåne! Härligt! Mina föräldrar hade med sig hembakt bröd, hembakta kakor, sill och Calvados. Min svåger stod för hemgjorda köttbullar, egen inlagd stekt strömming och dansk öl. Min bror kom med gravad lax och egenhändigt griljerade revben. Dessutom hade vi ett dignande godisbord. Svärföräldrarna fick vara med i form av ett foto på spiselhällen och en nostalgisk stund med gamla fotoalbum. Årets julklapp visade sig vara litteratur, det blev närmare ett halvt bord med böcker som överlämnades. Själv fick jag inte mindre än tre diktsamlingar av Tomas Tranströmer! Förutom att en av brorsdöttrarna blev sjuk på juldagen så tycker jag faktiskt att julen, under rådande omständigheter, blev riktigt god.