20 december 2011

SNART ÄR 2011 ÄNTLIGEN ÖVER

Hemma igen efter svärmors begravning. Tredje begravningen i år. Först svärfar, sedan socialdirektören och så nu svärmor. Skulle varit på tidigare kommunalrådet Bengt Göranssons begravning också men den sammanföll olyckligtvis med svärmors bortgång. Hade även tänkt gå på kvinnofridsrådgivaren Sirpa Axelssons begravning men den var samma dag som Bengts. Döden har aldrig någonsin varit så närvarande i mitt liv som i år. Äldste sonens gymnasieplaner på Öckerö gick, trots omsorgsfulla förberedelser, om intet i slutet av sommaren. Jag tror att jag grät mer än vad han gjorde. Under våren råkade sönerna ut för armbrott resp fotskada. Jag har tagit mig hyfsat igenom flera riktigt plågsamma konflikter. Och som politiker har jag blivit mer hotad och trakasserad under dessa månader än vad jag blev under mina 18 år som åklagare. Dessutom har vi fått möss på vinden... Även om det varit mycket positivt det här året också så längtar jag verkligen efter att det ska ta slut. På nyårsafton vill jag för ovanlighetens skull tända rejäla fyrverkeripjäser för att fira att eländet är över, hedra mina svärföräldrar och välkomna 2012. Snart ligger ett nytt fräscht år framför mina fötter!