24 mars 2012

BERLIN

Den 20 juli förra året kontaktade jag Marika Lagercrantz när hon utnämnts till kulturråd i Berlin. Jag undrade om jag kunde få besöka henne under våren 2012. Det visade sig senare att jag var den allra första som kontaktat henne efter utnämningen. Jag och länsmuseichefen Sergei Muchin bestämde oss för att göra resan gemensamt och samtidigt besöka ett par kulturinstitutioner för att få inspiration. Vi möttes av ett fantastiskt sommarväder!

Första dagen besökte vi Stiftung Stadtmuseum Berlin. Där fick vi väldigt god kontakt med personalen. De hade bl a ett spännande delaktighetsprojekt och jag kan absolut tänka mig att det blir någon form av samarbete framöver! Vi åkte sedan till Svenska ambassaden där vi besökte Marika Lagercrantz. Det blev ett mycket stimulerande möte och jag räknar med att hålla kontakten med Marika framöver.
















Andra dagen besökte vi Berlinische Galerie. Det blev också ett intressant möte, framförallt om pedagogik för barn och unga. Kanske ordnar vi en gemensam vandringsutställning framöver?






























Ute på stan var det gott om kulturinslag. Vi besökte bl a Monumentet över Europas mördade judar. 2 711 rektangulära stenpelare som i höjd skiftar från ett par decimeter till över fyra meter.





































Sista dagen passade vi på att slinka in på Zoo Berlin. I sommarvärmen kunde vi äta frukost utomhus och njuta av många spännande djur. Onekligen är djurparker också en form av museum, ett väldigt levande kulturarv. Räknar med att besöka Berlin snart igen, särskilt nu när min tyska börjat komma igång igen :)