3 mars 2012

KONSTÅKNING - EN BLANDNING AV SPORT OCH KULTUR

Mitt invigningstal på Team-SM i Smedjehov ishall i Norrhammar idag. Tack Anna Tiitus (näst sista bilden) för att du bjöd in mig!!!

"Jag är stolt och känner stor glädje (joy) över att vi i Jönköping får vara värdar för Team-SM 2012 och det är extra roligt att Vätterncupen hålls samtidigt. Här i Jönköping älskar vi fart och fläkt, styrka och flexibilitet!

För mig och många andra är konståkning en blandning av sport och kultur, lika mycket konstform som sport. Enligt Alexander Majorov är konståkning allt - pedagogik, respekt, sociala aspekter, livsdisciplin, koreografi, balett, olika musikstilar mm.

Vi i Jönköping är särskilt förtjusta i is. Därför har kommunen satsat på nya omklädningsrum och en allmän uppfräschning av den här ishallen. Och vi ser alldeles särskilt fram emot de två nya isytorna på Rosenlund, som förhoppningsvis blir klara i september. Med den nya ishallen får ni konståkare mycket bättre träningsvillkor nästa säsong!

Tack Konståkningsförbundet för att Jönköping fått förtroendet och äran att ta emot alla dessa fantastiska team! Tack Jönköpings skridskoklubb för att ni tränat konståkare i 54 år och för att ni lagt ned SÅ mycket arbete på att förbereda denna tävling.

För att ni ungdomar, tränare och domare ska få belöning för alla era ansträngningar bidrar vi i kommunen ekonomiskt till er kamratmiddag – den har ni verkligen förtjänat! Avslutningsvis vill jag önska er ALLA lycka till! Jag hoppas att ni idag känner er vackra och stolta, att ni tillsammans hittar den rätta rytmen och samspelet och att formationerna blir precis så vackra som de blivit under era intensiva träningspass!"