17 juni 2012

VÄTTERNRUNDAN
















Igår cyklade jag och min man vår fjärde Vätternrunda i rad. Med starttid 02.10 får man lägga sig redan 20.00 för att åtminstone hinna få några timmars sömn. Några dagar innan loppet brukar jag försöka lägga mig extra tidigt för att vänja mig vid att somna tidigt. Två dagar före loppet gäller det att ladda upp med särskild kaloridryck. Av någon anledning är det sedan alltid lika stressigt att komma i tid till startfållan. Alltid är det något som krånglar i sista stund trots att man tycker att man förberett alla detaljer. För första gången någonsin hittade vi redan från start ett par lagom snabba cyklister som vi kunde hänga på.

En bit före Gränna började det ösregna och dessutom började min mans bromsar krångla så stoppet i Gränna tog extra lång tid pga teknisk service. Vi har cyklat i regn förut men den här gången piskade regnet in i ögonen och dränkte oss fullständigt. I Jönköping, där vi inte hade tänkt stanna i depå, bestämde vi oss därför för att köra hem och värma oss. En kopp varmt té och knäckebröd med ost, nya kläder och något torrare skor med nya sulor - sedan var vi redo för de resterande 20 milen. När ca 8 mil återstod insåg jag emellertid att jag behövde massage för att mina knän skulle klara den sista påfrestningen, tur det finns sådana duktiga massörer längs rundan!

Sista biten är alltid mentalt påfrestande, lång och tråkig, men med lite energigelé, ett par värktabletter och kämpaglöd för att klara målet, lyckades vi till sist komma i mål efter 16 timmar och 7 minuter. Maten i Motala var ovanligt god och efter en värmande dusch slank vi iväg på massage igen. Massagen gör fruktansvärt ont men förkortar "rehabiliteringen" avsevärt och så sover man som ett litet barn efteråt! Redan 21.30 somnade vi och kunde utan problem sova i 12 timmar. Har nu bestämt oss för att cykla för femte och sista gången 2013, för att få en extra fin medalj och vässa tiden med ett par timmar! Träning och utmaningar förgyller livet!